dundervirus, det där med dammen och presenter

Det är skralt ned uppdateringar här. 
Är så fullt fokuserad på att bli frisk från denna dunderförkylning som det blev av detta. 
Lite bättre idag efter att ha varit hos läkaren igår och fått ny nässpray. Igenkorkad på höger sida. Näsa och öra. Vänster sida näsa och öra inga problem.
Frågan är hur pass frisk man måste vara för en operation? Kan man opereras med öronlock och svag nästäppa i ena näsborren?
Eller måste man vara helt på banan? 
Jag som är så narkosrädd nojjar extra mycket. 
Imorgon  ska jag ta beslut om jag ska ringa och avboka eller inte. Frågan är hur länge man får vänta på ny tid. Det grämer mig. Fredag låg bra i tiden. Jag  hoppas verkligen  att jag kan ta den tiden. 
Ska ringa och prata med dom imorgon. 
Hostan är nästan helt borta och u.a på lungor under läkarbesöket igår. 

Ligger efter i min egen planering också. Hade några större projekt att få klart innan op..har nu 3 dagar på mig.
Bland annat ett större utomhusprojekt.
Ni som hängt med i bloggen länge vet ju att vi hade en stor trädgårdsdamm på baksidan som var här när vi flyttade hit. Jag skrev mycket ett tag om den och lagt ut en del bilder. Det var en sån damm som pumpade upp vatten till stora snäckskal som låg på berget som avslutar tomten och sedan rann ner genom berget tillbaka till dammen. Förra ägarna hade borrat slang genom berget. Jättefint och mysigt och Nathanael har älskat den där dammen men det är mycket jobb att hålla den rent och framför allt efter semestern. När vi varit bortresta så har pumpen inte varit igång och då gror det igen trots diverse medel i vattnet. Kunde inte ha giftiga kemikalier i vattnet eftersom dammen lockade alla slags djur som kom och drack. 
Vi har haft katter,hundar, rådjur,fåglar, igelkottar,rävar, falkar, insekter, möss och till och med en grävling som druckit där. Så ta livet av hela ekosystemet i Bromsten har man ju inte velat. Men så i somras så kände vi att det räcker nu med allt bök och stök som krävdes för att hålla detta verk igång. Jag sålde alltihop och en ny glad ägare kom och hämtade. 
Var ville jag komma med allt detta nu?
Jo. Kvar där dammen var är ju en stor jord plätt och där är tanken att jag ska göra en mindre rabatt med en zinkbalja i mitten. Zinkbaljan ska sedan spruta vatten med hjälp av en solcellsdriven fontän som jag köpte förra året. Så smidigt . Inga elkablar och krångel och lätt att göra rent. 
Rabatten runt den gamla dammen var stor så behöver så gräs runt om den ytan jag inte ska använda. Så lite pyssel innan det blir klart men men. Halva baksidan är just nu byggarbetsplats då det grävts ur för att bygga ut trallen. 
Så planen var att få klart det projektet innan op. Får se om jag hinner. 
Kan posta en bild sen på hur det ser ut. 
Just nu är det inte mycket till syn. 
Men det blir förhoppningsvis bra när det är klart. 
Jag har så dåligt tålamod. Framförallt när det gäller sådana stora stökiga saker. Jag vill bli klar nu! 
Avskyr oreda och när det är stökigt. Är inte pedant men jag vill ha rent och inget plickel plockel runt mig. 
Nu blev detta ett jätteinlägg om dammen men men. 

Den där födelsedagspresenten jag håller på med är också ett projekt som står stilla just nu. Noll motivation senaste tiden. Den lipar åt mig. Jag tycker det är kul pyssla men orken har sinat. Tanken var att hon skulle få den under vår tjejhelg i juni eftersom hon fyller år 14 juli och då är jag på Öland. 
Det positiva är att det är ett projekt jag kan syssla med efter op för jag kan använda vänsterhand. Så det kanske blir klart i tid. 

Och sist men inte minst i mitt huvudbry så var det presenter. Min brorsdotter Kelly har fyllt 5 år. Min styvpappa har fyllt 66 år och nästa vecka fyller Marcus 41 år. 
Jag brukar vara riktigt bra på det där med presenter. Men det står lite stilla i år. 
Jag har några idéer  men det börjar bli ont om tid. Det är 2 veckor kvar till Öland och då måste det vara fixat. 
Thomas är definitivt svårast. 
Men eftersom hans pension närmar sig (nästa år) och de ska flytta till stor gård så kanske något till bygg och trädgård. Han fick en kompressor förra året av mig och brorsan. Jag trodde det var något som satt i en bilmotor så ni förstår hur bra jag är på området. Det är nån maskin som kan göra det mesta utomhus. 
När det kommer till den punkten så är det brorsan som har koll. I övrigt så är jag the bright one av oss två. 😁 
Vet ni vad man köper till en 66årig pigg karl med stora kunskaper inom bygg och uppfinningsrikedom så hit me med förslag vet ja. 
Gärna till snart 60 årig kvinna (min mamma) med intressen som skiftar från år till år också när ni är i farten. Just nu besatt av bakning och allt vad det innebär. 

Nu ska jag ta en överblick över projektet utomhus. 

💪💛


Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback