öland

Anlände till Öland vid 21 tiden igår. 
Årets skördefest och stängning av stugan för säsongen..

Idag har vi varit i färjestaden. Handlat mat och blommor till graven och så den traditionsenliga pumpaplockningen.

Rensade och planterade på graven en stund mellan skurarna. Blev jättefint. Nya gravlyktan är också på plats. Eftersom det nästan alltid blåser på Öland så behövs det en gå gravljusen annars slocknar. Har dock ett på batteri nu tillsvidare. 

Sen kom  brorsan och Linnea på fika. Med sig hade de såklart min nya brorsdotter Zoey. Hon sov länge så tillslut blev det tvångsväckning.
Hon myste en stund och var allmänt nöjd i sin fasters famn sen den traditionsenliga bajsen. 
Det har alla mina 3 syskonbarn gjort första gången jag hållt i dom
Supermysig liten tjej. 
Tog en promenad till sportklädesbutiken en bit bort. Fick bära bebis medan de andra tittade på kläder. 
 Efter att de åkt hem så blev det tacomys och programmet bytt är bytt som vi gillar allihopa.
Svårt men roligt. Hade ungefär hälften rätt. 

Imorgon ska vi till ekerums skörde och hantverksmarknad, till Borgholm och till mamma och Thomas på fika och middag. Brorsan och dom kommer och även Linneas föräldrar. Ska ta lite foton imorgon. Glömde det idag. Ska övertala Nathanael också att hålla i Zoey och förhoppningsvis få en bild på det. 
De stora barnen är hos sin mamma så dom träffar vi tyvärr inte denna gång. 
Nathanael ska sova hos mormor och morfar imorgon. 

Det var någon som skrev en kommentar angående morfar och frågade om inte min pappa var död. 
Kort svar på det. 

Det stämmer att min pappa är död. Han dog 2012. Nathanael har sin morfar i min styvpappa Thomas. Det är den enda morfar han upplevt. Han vet att han hade en biologisk morfar. Jag har också berättat varför de inte hann träffas men att han hade foton överallt på honom och att han alltid frågade om honom i telefonen.
Så det är därför morfar beskrivs i levande form. 
Även min brors barn säger farfar. 

Det är alltid underbart på Öland och trots att jag älskar värmen och sommar så är skördefesten min favorit. Så mysigt med alla färger, smaker, allt närproducerat som säljs och mörka kvällar med tända lyktor och pumpa karvning. Det enda sorgliga är att det är hejdå för året. Det är långa månader innan man ska hit igen. Alltid lika jobbig separation varje år..





Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback