bedövad och bedrövad

Ortopedbesök idag. En väldigt bra sådan. Såg mig och inte bara patienten mig. Lyssnade på min frustration och ställde relevanta frågor. Undersökte och bände i typ 3 min och säger sen "det är kapsylit". 
"Eh vadå för nåt?"
Kapsylit, frusen skuldra. Ja jag vet. Det såg dom på röntgen att jag även har. 
Men det är inte kapsyliten som ger mig inflammationer och feber. Det måste utredas på infektionsklinik det har inget med ingreppet eller frusna skuldran att göra. 
Hrm. Han kliade sig i huvudet och tittade på mig en lång stund.
Nej det blir remiss till infektion.
"Jaha men vad gör vi med det här frusna problemet då?"
"Kortisoninjektion. Det hjälper 95 % av patienter med frusen skuldra" 
Jag ville bara grina. Lägga mig ner. Försvinna. 
"Men kortisonet svarade jag inte alls på under impingement behandligen"
"Det var märkligt. Det är en väldigt låg procent som inte svarar på det vid impingement. Mycket ovanligt"
"Jaha..Så chansen är större att jag svarar bra på det nu då?"
"Ja det tror jag. Vi får hoppas att du inte är en av de där inom 5 %" 

Suck. 
Fick bedövningsspruta. Gjorde ont så in i norden. De lägger den inte på samma ställe som vid impinegment. Började må illa.. plötsligt låg jag ner med fötterna i luften som ortopeden höll upp. 
"Du höll på att svimma"
Blev tydligen kritvit och frånvarande i blicken. Fick kortisonet liggande.
Han förklarade anledningen varför det gjorde så ont nu och inte tidigare gånger. Var vätskan gick in osv. 
" och så kan det bli värre när bedövningen går ur sen. Rejält värre. Men det är övergående"

Joho tack. Jag minns det från föregående gånger. Kommer bli en kul kväll/natt. 
Lattjolajban  

Jag är dock tacksam att jag fick svar på flera av mina frågor som jag gått med så länge samt fått förklarat för mig övergången mellan dessa två diagnoser när det är kombinerade. 



Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback