platsbyte

Jag förstår inte varför man i dagens skolor håller på med platsbyte flera gånger per termin. Alltså platsen där man sitter i klassrummet. 
Detta har hållt på nu sedan årskurs 3. Barn behöver rutiner och trygghet och att hålla på att byta plats stup i kvarten kan göra mycket skada på dom punkterna. Och till vilket syfte?
Frågade detta på ett utv samtal i årskurs 5 och fick till svar att barnen behöver ombyte och lära sig att samarbeta med olika klasskamrater. Det går väl att ordna på andra sätt än att byta plats kan man tycka. 
Jag har ett barn som inte mått bra av dessa byten och där det är viktigt både var han sitter i rummet och även med vem. Nu sist fick han en perfekt plats på båda punkter och idag blev det byte för första gången denna termin. 
Han ringde och var väldigt upprörd över situationen. 
Jag förstår verkligen inte varför man gör så här. Kan acceptera byte till varje termin men var 6e till 8e vecka?varför?
När jag var liten bytte man plats varje läsår. Alltså inför en ny årskurs och bytte bara plats där det verkligen inte fungerade hos vissa barn. 
Jag får inga kloka svar av skolan..




Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback