November

November. Det är en rätt så mysig månad ändå. 
Jag har aldrig riktigt gillar november. Precis som januari och mars så har det känts som onödiga månader som man gärna hoppar över. 
Men jag vet inte vad som hänt med mig senaste tiden men har omvärderat lite. Har säkert med att göra att jag har haft all tid jag vill till att reflektera, fånga ljuset och njutit av det positiva. 
Har exempelvis gillat alla färger på hösten men haft en negativ känsla till höstregn, kyla,vind och mörkret. 
I år har jag uppskattat hösten. 
November har pga många dödsfall det senaste åren som skett i november inte direkt höjt min längtan efter denna månad. Den blev ännu mer grå. Men hittills efter 9 dagar in i månaden så har det känts helt okej. Det tyngsta årsdagarna ligger i slutet av månaden så har inte passrrat dom än men känns som att jag kommer kunna hantera det bättre i år. 
Alla årstider har sin charm. Det går inte att prata bort. Min favoritmånad är faktiskt maj och första halvan av juni. När allt blommar,värmen har kommit och ljuset. Och vetskapen att sommaren står för dörren. 
Kortare vinter (2 månader räcker), längre vår,längre sommar och lagom höst skulle det vara. Hade varit perfekt. Men man får inte som man vill jämnt. 
Frågan är hur man skulle trivas med att bo i ett land utan årstider som man märker av? 
Det måste ju vara lite som  i boken lycklige Alfons Åberg. "Om man har roligt jämt då märker man inte att man har roligt" 
Alltså,skulle jag som är en sommarperson uppskatta min sommar om jag hade sommar merparten av året.
Det tåls att funderas på. 
 
Angående bilden längst upp. Elsa Beskow månadsbilder från boken årets saga. 
Har en ram på köksbordet med dessa bilder som jag byter varje månad. Fina bilder som gör mig glad. 
Ni som känner mig  vet ju om min porslinspassion för koppar med denna sagotants motiv dessutom. 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback