pluggeri pluggera

Jag insåg precis att jag glömt att skriva om min skolstart som skedde för 5 dar sedan.
Jag går numera på Västerorts vuxengymnasium där jag läser Svenska B och religion och efter Mars även samhällskunskap. Det är meningen att jag den 14 maj alltså om 3 månader ska har 3 kurser till att lägga till i betygen.
Eftersom jag var något lost och inte hittade till skolan så följde min kära familj med mig. Väl framme så gick jag ensam in i enten.
För att göra en lång historia kort så fick jag fråga 6 gånger efter vägen och alla 6 personer hänvisade till en och samma trapp. En trappjävel som inte gick att hitta! Jag hde väntat mig att i denna entre hitta en synlig trapp inte en trapp som var gömd bakom en dörr och denna korridor hade säkert 40 dörrar och alla enbart med nummer på.
Inga kartor och inga skyltar förutom sals nummer..Jag var helt lost. Man skulle kunna tro att jag i detta kaos skulle få panik men icke jag började enbart att tappa humöret. När jag av en vad jags kulle kalla för lyckträff hittade trappan som alla pratade om så kom jag upp till en identisk korridor som jag nyss befunnit mig i en trappa ner. Jag fick lägga ihop ett och ett och leta mig fram till rätt nummer. Det var bara jag där än så länge,skönt då jag avskyr att komma sist.
När jag stått där och sett vad jag kan gissa på uppenbart nybörjar aktig ut i 10 minuter så kommer det iaf en till levande själ som stannar och inte går förbi som alla andra gjort föregående kvarten.
Jag hälsar och hon hälsar tillbaka. Tjejen trodde att dom bytt sal eftersom det bara var vi där. Bytt sal? Ska man inte upplysa om sådant? Det trodde jag och yttrade det till denna tjej. Hon börjar gapskratta och konstaterade att jag var ny på skolan. Jag= levande frågeteken.
Hon sa att vid varje ny kursstart så ändrar dom salarna så det som står på pappret som jag krampaktig hållt i handen och läst säkert 15 ggr sedan jag klivit innanför entredörren stämmer aldrig.
Seriös skola,tänkte jag..
Mycket riktigt så hade dom ändrat från 217 till 225. Jag började genast att oroa mig för hur jag då skulle hitta till nästa sal när jag skulle ha religion 3 timmar senare.
Svenska lektionen var seg trots attd et bara var genomgång och intrduktion.
Kursinnehållet kändes som rena grekiskan och till min fasa så innehåller kursen 3 muntliga redovisningar varav en av dom är en längre djupare sådan.Jag satt genom lektionen,försökte att ta upp så mycket info som min trötta hjärna kunde bära med ett nollställt ansiktsutryck.Här skulle det då inte bjudas på att jag inte alls var expert i analyser och antik litteratur.
Efter svenskan som var en timme lång så hade jag 2 timmars håltimme innan religionen skulle börja.
Kul. Inte orkade jag gå den 25 min långa promenaden hem för att efter en timme gå tillbaka i bitande minusgrader. Tacl och lov blev ajg tillfrågad av denna tjej som jag tidigare pratat med om jag skulle hänga på och det tackade jag ja till.
Hon hade gått i skolan där redan i högstadiet för hundra år sedan (hennes ord) och kunde stället utan och innan. Hon gav mig en snabb rundvandring i den södra delen av skolan,skolan var stor kan jag lova. Vi gick till cafeterian där vi köpte macka och dryck. Satt sen och pratade i 2 timmar. Det var som att jag känt henne flera år,det kändes inte alls kyrstat och vi pratade om allt mellan himmel och jord. Jag tror att hon hette Afasi eller nåt liknande och hon kom från Iran hit till Sverige när hon var 5 år och idag är hon 28 och kändes lika svensk som jag. Det var en öppen,pratglad och lite halvcrazy tjej som var skittrevlig och rolig. Jag garvade så att jag fick ont i magen. Känns som att det är hon som kommer att få mina svenska lektioner att kännas lite lättare:)
Vi skildes åt när våra andra lektioner började. Jag hittade nu lättare fram till min sal och den hade inte bytts ut till min lättnad.
Religions lektionen var väldigt intressant och rolig. Det var till min lycka samma lärare som i svenskan.
Kursen verkar jätteintressant och jag ser fram emot allt som kursen kommer att bjuda på.
Eftersom skolan ligger mitt i tenstas högkvarter så innebär det att det är en mix av massa olika folkslag på skolan,det kan ju bli väldigt intressant i ett ämne som just religion.
Jag lär dock hamna lite i underläge när vi ska grupparbeta om islam då 90% av mina klasskamrater var just muslimer. Dom kommer åka på en räkmacka och jag kommer åka på en wakeboard långt efter somd en vilsna räkan.
Men men ska bli jätteroligt iaf..

På torsdag är det dags igen att sätta sig i skolbänken..Positiva med att gå i skolan är att man känner sig ung =)
Negativa är kostnaderna av skolböcker,900;. för 3 böcker..helt galet..

Tjing!

Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback