midsommar



Nu har midsommar kommit och gått.

Vi hade förträffliga dagar nere på Öland där vi firade traditionellt.

På midsommarafton åkte vi först och handlade massa mat i Färjestaden och sen gick vi till ett ställe som heter Lövhagen som skulle ligga rätt nära enligt Marcus men det var rätt långt. Det var jag, Nathanael, Marcus, Marcus mamma Eva, Marcus morbror Tobbe och Marcus kusin Cassie. Efterströvarna Hasse, Hasse, Sanna, Linda och hennes kompis Helen kom en bit bakom.

Väl framme i Lövhagen så möttes vi av ett folhav. Har aldrig sett så mycket folk mitt ute i ingenstans för det var verkligen där vi var. Vi fick lägga ut våra medhavda picknickfiltar där dom fick plats. Vädret var inte det bästa men vi fikade i alla fall. Drack kaffe och åt kakor och bullar. Det var dans kring stången och alla ungar fick åka hölass. Riktigt bondlurks firande men det var roligt. Vi promenerade hem igen efter cirka en timme då himlen hotade med regn.





Kvällen spenderade vi hos grannarna Ahlander/Dahlgren. Där åt vi svensk midsommar mat och drack nubbe och annat höghaltigt. Det var trevligt. Sen spelade vi kubb där jag och Eva blev lagledare som fick välja spelare. Mitt lag förlorade första gången (jag fick alla fyllskallar i mitt lag) och lyckade vinna den andra gången så det blev en utslagsmatch och då spelade vi tjejerna mot killarna. Behöver jag säga vilka som vann? =) När vi mejat ner alla deras pinnar så stod alla våra fem upp fortfarande. Snacka om att vinna överlägset!

Det var hur kul som helst att spela.



Resten av kvällen gick åt till att snacka och umgås. Jag och Marcus gick in till oss vid tolv tiden och tittade på What happens in Vegas. Sen gick vi och lade oss.


Midsommardagen tog vi en promenad nere i Rälla skogen och sen spelade vi Plump och latade oss i stugan. På kvällen grillade vi inne hos grannarna och det var väldigt gott och trevligt. Jag gav mig faktiskt på vinet trots att jag var livrädd för att det skulle göra mig skitfull. Vi hade jättetrevligt hela kvällen. Nathanael var en 'ngel precis som kvällen före men slocknade redan vid nio. Vi gick in till oss allihopa och spelde fem öres golf. Det är nog säkert inte många som vet vad det är. Det är ett jätteroligt spel som är tillverkat på 50talet och det går ut på att sätta en femöring i ett hål igneom olika former av hinder. Det är skitkul att spela och man kan inte vara duktig. Man har bara tur.

Vi spelade om pengar och Cassie vann. Sen spelade de andra yatzy och Buzz men jag och Helen satt i soffan med huvudena nerstuckna i skvallertidningar och vi skvallrade hej vilt om vilka som var snygga, fula, gravida, moderna och mindre moderna. Vi gick igenom alla klänningar som fanns i varenda tidning och hissade eller dissade dom. Det var kul att jag hittade någon med samma passion som jag. Hon var en tervlig tjej den där Helen. Hade lite fördomar mot henne när jag först såg henne men de försvann mestadels men inte helt sen.

Tänk er Olinda Borggren med stänk av Mona Seilitz så har ni henne.

Blev jättepaff när hon efter mycket om och men berättade sin ålder. Hade gissat på max 35 men människan var 6½ år äldre än så. 4 år yngre än min mamma alltså. Rätt coolt att leva avslappnat som singel och barnlös i den åldern tycker jag. Flaggan i topp för Helen.

Vid halv två gick vi och lade oss allihopa.




Söndagen spenderade vi mest i och utanför stugan. Vi gick till affären en sväng och spelade lite Buzz i stugan. Åkte ner till stora rör som är en hamn by där båten ligger och där Skarsgårds familjen har hus. Vi käkade på hamn cafe´t och mös. Jag, Marcus och Nathanael tog en promenad ut på piren och kikade på båtarna. Kom förbi en snäll man som tog ett foto på oss tillsammans alla tre.

Linda och Helen åkte hem sen på eftermiddagen men Marcus kusin Kim och  Nathanaels syssling Felicia (Cassies dotter) tillkom då hon kom tillbaka efter att ha varit hos sin pappa. Den 20 månaders tjejen är det fart och ljud i kan jag lova. Hon är påfrestande men väldigt söt. Vi spenderade kvällen med att leka med henne och att softa och bara njuta. Vi tog en promenad till affären bara vi tre och handlade middag. Sen spelade vi Buzz ett par omgångar allihopa. Kim vann vilket var kul då Marcus trackat honom för att vara en sopa innan vi började spela. Han såg lagom dum ut.






Igår packade vi ihop och städade efter oss och sedan tog vi en tur till fåren och sa hejdå.

Vi besökte fåren ett antal gånger och det var ju inte direkt för att barnen ville det.. =)

Vi lämnade ön och åkte in till Kalmar där Marcus sprang in snabbt och handlade en tröja innan vi började den långa resan hemåt.

Stannade i Kårtorp och åt. Tog en grekisk sallad som var dränkt i olivolja. Blev besviken då jag bara ätit bra mat där tidigare. Efter att vi ätit fortsatte vi andra halvan av sträckan tillbaka till Stockholm.

Kom hem till ett välstädat hus då mamma och Thomas spenderat sin midsommar här med våra katter. Gud så fint det var och så mycket praktiska saker med huset de fixat åt oss. Tacksamheten blir bara störrre och större.


Ja det var midsommar det..Nathanaels första..





 där står jag med röven i vädret och pratar med lammen.


 Marcus med sitt kusin barn Felicia
 svärmor Eva och Nathanael

Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback