ÖÖÖÖland

Och så var Ölands skördefest över för det här året. Har varit en riktigt trevlig resa måste jag säga. Torsdagen hanns det inte med så mycket på eftersom vi inte var framme förrän på kvällen runt 22.30 så gick och la oss rätt så på en gång.

Fredagen gick vi upp tidigt. Gick förbi price off i förhoppning av att få se Pysen något men icke, fick syn på Jimmy och Philip (dom som kom för att hämta honom) flera gånger men när jag skulle fråga om Pysen var inne så var dom borta. Så typiskt. Hittade inget roligt att handla där men det gjorde de andra. Åkte in till Borgholm på eftermiddagen med Eva, Marcus och Linda. Handlade mat inför helgen och kollade runt lite. Köpte lite pumpor och blommor och sånt att pryda fest borden med också. Var hemma i stugan igen vid två. Åt lite mellanmål och tog en dusch. Jag och Eva hjälptes åt att göra ett salladsarrangemang på en stor bricka inför kvällen och resultatet blev riktigt snyggt. Fixade smink och valde kläder sen gick vi in till grannarna. Åt rostbiff, potatissallad och salladsbricka och pratade och hade trevligt. Marcus morbror Tobbe med flickvän Sara var med också så vi var tolv glada filurer som var redo att ge sig ut på fyndjakt. Vid sju gav vi oss iväg på kvälls resan genom mörka Öland. Passerade ställen med namn som Pinnekulla och Kalleguta. I sist nämnda stannade vi och handlade lite. Köpte en jättefin ljusstake att ha på väggen och en glasboll att hänga i ett snöre. Kan ha blommor eller ljus i den. Hittade jätte tuffa Marilyn Monroe servetter jag bara var tvungen att köpa också. Bästa av allt med Kalleguta var att alt var så billigt till skillnad från andra ställen vi besökte. Besökte sammanlagt cirka 8-9 ställen under kvällens lopp och jag hann även med att fynda tre lampor för 20:- styck. Var så nöjd. Bestämde att vi skulle köpa två lampor men blödig som jag var så kunde jag inte lämna den sista ensam så det blev tre och jag fick nöjt min vilja igenom medan Marcus bara suckade och tyckte att jag var tokig.

På sista stället, kallat för fina namnet paradis vändes min värld upp och ner när mamma delade med sig av dåliga nyheter. Blev ledsen först och sen chockad och arg. Satt som i en bubbla på vägen tillbaka till stugan ville bara fram och få ringa ifred. Direkt när vi var framme så gick telefonen varm, pratade ett antal gånger med mamma, brorsan och en vän som räddade mig ifrån att få ett totalt breakdown därnere i mörkret utanför stugan. Var tvungen att sätta mig på trappen och lugna ner mig lite innan jag gick upp en stig i gräsmattan.

Efter att ha landat mentalt en aning, rökt och pratat i telefonen lite mera så gick jag in och tvättade bort smink och borstade tänderna. Pratade med mamma en sista gång och sen gick vi och la oss. Tankarna snurrade rätt bra men somnade fort trots omständigheterna.

 

Vaknade vid 10 på lördagen. Hade bestämt att vi tidigt skulle in till Borgholm men de ”vuxna” som hade suttit uppe till fyra orkade inte ta sig upp i tid så lördagsförmiddagen gick åt till att dega. Kom iväg vid ett. Åkte in till Borgholm i två bilar. Gick runt och kollade i butiker och på torgen. Fyndade jeans och jacka för billig penning och de andra fyndade de med. Avslutade Borgholms visiten med att gå och äta. Hamnade på en pizzeria vid namn mamma rosa, hade otrevlig personal och lite att välja på så var ingen trevlig restaurang men vi åt där ändå.

Svängde förbi isgärde på hemvägen där de hade en liten butik mitt i ingenstans med inrednings saker och kläder. Jag var mer intresserad av det som fanns utanför: KOSSOR!

Var helt lyrisk då jag alltid varit förtjust i kor. Stod där och gullade med dom på avstånd och dom bara stirrade tillbaka och undrade säkert vad jag var för tokig turist. Åh så fina dom var men dom luktade lite äckligt dock och så var en av dom otrevlig nog att kissa värsta forsen när vi stod där.

Skjutsade iväg alla till puben i stora rör, men eftersom Marcus var chaufför så åkte vi tillbaka till stugan. Fixade smink och böt om medan det tittades fotboll i vardagsrummet. Åkte och plockade upp resten efter cirka 1½ timme. Gjorde i ordning sallad och klyftpotatis och grannarna fixade grillningen. Samlades sen allihopa inne hos dom och åt tillsammans. Det var riktigt trevligt, och maten var läskigt god. Åt tills jag började må illa. Tittade på deal or no deal efter maten och drack vin och pratade. Pratade mycket med Linda, trivs med henne hon är så lugn och trevlig. Kvällen löpte på och det var trevligt. Trots att jag fått i mig ett par cider och nästan en hel flaska vin så kände jag knappt av det. Det vill säga fram tills en flaska mintuu  kom fram på bordet. Efter ett par snapsar av det så var jag bra rund under fötterna. Raglade ut på toa (grannarna har badrummet i ett litet hus på baksidan) i mörkret och ringt ett par samtal så raglade jag in igen. Många hade tacklat av tidigt och gått och lagt sig och vi som var kvar satt och snackade och lyssnade på musik. Efter ett tag blev stolsittandet för mycket för en viss person som råkar vara jag så la mig ner på golvet. Hörde Lordis hardrock halleluja som i en dimma långt bort och sjöng med där jag låg på golvet. Reste på mig vid ett tiden och raglade över tomt gränsen in till oss. Kände att det behövdes en spysväng för att underlätta bakfylla dagen efter så tog mig så nära staketet det gick, satte mig på huk och sen var det kört.

Blev kvar en bra stund innan jag pallrade mig upp och raglade in i stugan, lyckades även med att gå rakt in i dörren (som var öppen dessutom) och fick en bula. Dog av i sängen med kläderna på och vaknade nån timme senare av att Marcus raglade in minst lika dyngfull. Blev ett till snack med ”ulrich” då jag kände att hela världen snurrade skitfort. Sen gick jag in och la mig och hann ojja mig över kommande baksmälla innan jag somnade om.

Vaknade i söndags och vågade inte röra mig eftersom jag trodde att gårdagen skulle komma ifatt mig då. Till slut tog toa behovet över och jag var tvungen att sätta mig upp och till min STORA förvåning så mådde jag prima. Lycklig och nöjd gick jag upp. Sen fanns det då en person som inte mådde så bra, en person vid namn Marcus. Som trots ett par vändor hos ”Ulrich” på natten låg med huvudet på toalettsitsen halva förmiddagen. SKADEGLÄDJE!

Sen sov han som en död i soffan fram till vi åkte medan jag och Eva tittade på idol, städade och packade ihop. Det var strålande väder ute med med tanke på hur vi alla kände oss så åkte vi hem vid halv tre redan. Det är långt att åka mellan Stockholm och Öland och Öland och Stockholm men så långt som det var i söndags har det aldrig varit förut. Kändes som vi aldrig var framme. Läste ur en bra bok jag lånat av Micaela, skrev en kort novell och lyssnade på ett antal låtar i mp3 och ändå var vi inte framme. Men tillslut så kom vi äntligen fram till Stockholm och jag satt med näsan tryckt mot rutan och tittade på allt vackert i kvällsskenet.

Det var skönt att komma hem och jag kan med handen på hjärtat säga att det blev en skön slappa kväll den kvällen. Trötta och nöjda över en bra resa.

  

Kommentarer
Postat av: micaela

kul med en uppdatering av bloggen.. bra att läsa såhär lagom innan jag ska sova, en riktig liten godnattsaga :o)

2006-10-04 @ 00:17:54

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback